Digitalt byrå eller gjøre jobben selv.

I en digital verden er det mye en skal holde styr på. Spesielt når en skal få kunder til å besøke nettsiden sin eller lesere til å følge en blogg. Spørsmålet er om en kan ordne alt selv eller en må bør gå til de «proffe» og få hjelp.

Det er ikke mange år siden at det var forbeholdt de litt større bedrifter å bruke reklamebyråer som hjelpere. Spesielt når de skulle planlegge nye kampanjer hvor det var nødvendig med booking av reklameplass hos ulike medier, selve annonsematerialet måtte lages og oppfølging av kampanjen var også nødvendig. I dag har det blitt flere medier å forholde seg til, spesielt de digitale plattformene har blitt mange.

Digitale byråer – hva gjør de?

Etter som livet vårt på nettet blir mer og mer omfattende, kommer det også til mange aktører som er spesialister på nettopp dette. Digitale byråer er en av disse, og oppgaven er å hjelpe kundene med å bli synlige på nettet som for eksempel å rankere nettsiden på Google, tjenesten søkemotoroptimalisering er svært populært og etterspurt. Konkurransen om kunder og lesere på nettet er stor og et digitalt byrå kan hjelpe med å finne den beste løsningen for bedriften eller bloggen. Her må en analysere seg frem til, hvor kunden eller leseren er og hvordan kommer vi i kontakt med dem.

Dette kan være vanskelig å få til selv, ikke umulig, men vanskelig. En må vite hvor målgruppene befinner seg, bruker de Facebook, Instagram, Twitter eller andre medier. Når analysen har blitt gjort, begynner jobben med å få målgruppen oppmerksom på deg.

Google, Youtube og andre plattformer

Nordmenn bruker i dag stort sett Google, Facebook, Youtube, Instagram. Det digitale byrået sin oppgave, er å få nettsiden eller bloggen til kunden, et stykke frem i køen hos Google og Youtube. Samtidig må de sørge for at samme nettside og blogg, er synlig på Facebook og Instagram. Altså stedene der leserne eller kundene, er å finne. Oppgaven som da gjenstår, er å sørge for at nettsiden har et webdesign, som tiltaler folk når de besøker nettsiden. Dette kan en også få hjelp til eller en kan gjøre det selv. Kjøp et ferdig webdesign og legg inn bilder og tekster, da er nettsiden ferdig ganske kjapt.

Gjøre jobben selv

Det digitale byrået kan altså hjelpe deg med å gjøre siden din synlig overfor de du ønsker deg som kunde. Dersom du vil, er dette også noe du kan gjøre selv. Spesielt om du driver din egen blogg er det nok best å gjøre mest mulig selv. Veien mot mange lesere kan virke lang, men det er ikke umulig. Tvert imot lærer du masse på veien og det er noe du alltid vil ha nytte av. Tenk over hva du vil med bloggen din, skriv gode tekster og utnytt nøkkelordene. Det er bedre med få gode innlegg i uken enn mange dårlige. Innholdet er tross alt det som gjør at leserne blir hos deg. Har du en plan og gjør godt arbeid, så kommer tilhengerskaren litt etter litt. Markedsfør bloggen din blant familie, venner og se om du ikke kan liste den på ulike samlesider.

Mer informasjon om SEO kan du finne på her; Wikipedia Søkemotoroptimalisering

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *